Käesoleva aasta kevadel otsustasin aasta laagerdanud mõtte ellu viia ning käivitasin aknaruloode tootmisega tegeleva ettevõtte (www.rulo.ee). Panin kirja 3+3 järeldust/soovitust, milleni esimese 100 päevaga jõudsin. Loodan, et suudad need mõtted siduda enda valdkonnaga (olenemata sellest, kas oled ettevõtja või ei) ning leiad iva või kaks.
3 JÄRELDUST, MIDA EELISTANUKS MITTE JÄRELDADA
- Uus valdkond, uus grind! Olen konsultandina rääkinud kümnete tootjatega, külastanud kümneid tootmisettevõtteid, kirjeldanud detailselt kümneid tootmisprotsesse. Sellest ei olnud Rulo tootmise ülesehituse juures kuigivõrd palju kasu. Esimesed kuud tundsin ennast jälle nagu siis, kui projektikirjutajana alustasin – lollina. Planeeri ja analüüsi palju kulub, kooliraha võetakse ära ikka.
- Kvaliteet on protsess! Jah, iga asi võtab aega ja üle-öölist edu on naiivne loota. Esimestel kuudel ristusid alustamise ja tõestamise entusiasm ning „päris maailm“ ebameeldivalt tihti. Hiljem asendus see emotsioon teatava tuimusega, kus väikesemad sammud on olulisemad kui suuremad. Soovitan, kui eesmärk on iseloomu kasvatada.
- Raha ei ole kunagi piisavalt! Planeeritud eelarvega saime tootmise käima, Rulo e-poele liikluse peale ja esimesed kliendidki. Püstitatud hüpotees, et lihtsus ja kiirus kaalub kangavaliku mitmekesisuse üles, osutus tõeseks, kuid kolmandik kangastest ei äratanud mingisugust huvi. Otsustasime eurosid juurde tankida ja kangaste valiku kahekordistada. Äritegevust planeerides ma seda ja kümneid väiksemaid lisainvesteeringuid ette ei näinud.
3 SOOVITUST, MIS EDASI AITASID
- Usalda ennast! Kõik vahendavad, keegi ei tooda. Sest tootmine nõuab suuri investeeringuid ja toob kaasa riskid. Lisaks on üldjuhul väga raske valdkonna liidritega konkureerida. Arvasin, et mul on lahendus, kuidas rulookardinate ostmine lihtsamaks teha ning püstitasin kolm hüpoteesi, mille alusel on tarbija valmis vanu harjumusi ja norme muutma. Ei saa öelda, et välja tuli täpselt selline lahendus nagu planeerisin, kuid ärimudel töötas ja andis motivatsiooni, et edasi minna.
- Tee kodutöö ära! Kui sa arvad, et turul on sinu jaoks koht, siis tee kõik endast olenev, et selles veenduda. Koosta turu- ja konkurentsianalüüs, võrdle hindasid, positsioneeri ennast. Kui läheb ostmiseks, veendu et leidsid õiged partnerid ja hankijad. Kui esimestel kuudel hakkas siht ja usk hägustuma, oli hea tulla tagasi faktide ja tegurite juurde, millele tuginedes edu prognoositud sai.
- Müük parandab kõik haavad. Võib-olla, su toode, teenus või “tase” ei ole veel selline nagu sa ise tahad. Kui see töötab ja kliendi probleemi lahendab, siis päris klientide päris tagasiside on parim viis tootearenduseks ja arenguks. Pisidetailid ja veidrused mis sind täna häirivad ei pruugi maksvale kliendile olulised olla. Selleks, et teada saada, tuleb õng vette visata.