5 viga, mida alustavad ettevõtjad ikka ja jälle teevad

14. Jul 2016

Ettevõtjad või ettevõtlusest huvitatud leiavad ilma suurema pingutuseta lõputult artikleid, raamatuid, videoid ja koolitusi, kuidas äritegevust planeerida, ettevõtet käivitada ja millised on eduka ettevõtja iseloomuomadused. Minu kogemus projektikirjutaja ja konsultandina näitab, et edukate ettevõtjate teekonnad ja lood on uskumatult erinevad ja ühte kindlat strateegiat või valemit, kuidas ettevõtluses edu saavutada, ei ole. Võiks isegi provokatiivselt väita, et edu ei saada neid, kes teevad võimalikult palju asju õigesti, vaid neid, kes suudavad äritegevuse käigus tehtavaid vigu minimeerida.

Ettevõtluses väljenduvad vead lõpuks rahas, kas siis ebaõnnestunud investeeringute või saamata jäänud tulu läbi. Võimalusi eksida on lõputult, kuid järgnevalt toon välja 5  alustavate ettevõtjate poolt tehtavat viga, mida enda töös kõige enam kohtan või mille vastu olen ise eksinud.

Viga, mida sa ei taha teha #1: valed inimesed

Ettevõtlusega alustades on loomulik pöörduda sõprade ja lähedaste poole ning enda ideed ja plaani nendega jagada. Sõbrad on ju need, kellelt saab ausa tagasiside, sõpru saab usaldada ning nende peale saab rasketel hetkedel loota. Uurisin ka statistikat ja ligi 40% alustavatest ettevõtetest sisaldab meeskonnaliikmeid, kes käisid sotsiaalselt läbi juba enne äritegevuse alustamist.

Üks kõige olulisemaid valikuid ettevõtluse alustamisel on leida meeskonda õigete oskuste ja kogemustega inimesed. Sõprus või hea läbisaamine ei saa olla põhjuseks, miks koos ettevõte teha. Valed otsused meeskonna valikul toovad kaasa inimeste vahelised pinged, stressi ja madala töömoraali, mis väljendub lõpuks saamata jäänud müügitulus ja igavesti rikutud sõprussuhetes.

Olen ka ise ettevõtlust alustanud koos (endiselt) hea sõbraga. Pärast esimest tegevusaastat läbiviidud „lahutus“ oli küll ebamugav, kuid oleme mõlemad tehtud otsusest võitnud.

Viga, mida sa ei taha teha #2: vale hinnakujundus

Hinna kujundamisel on võimalik eksida omahinna ja müügihinna arvutamisel.

Lihtne on anda soovitus – arvesta omahinna arvutamisel kõikide äritegevusega kaasnevate kuludega. Kui materjali ja tooraine kulu arvutamisel ollakse üldjuhul täpsed, siis kõige suuremad vead tulevad üldjuhul sisse tööjõukulude ja administratiivsete kulude arvestamisel. Ettevõtjad hindavad valesti (tegelikust suuremaks) töötajate võimekust ja tootlikust ning ei arvesta erinevate seisakute ja pausidega. Arvutused tehakse ideaalsetes tingimustes nagu sõiduautodel tehase poolt lubatud kütusekulu puhul. Nii nagu me autot ostes arvestame, et tegelik kulu on 1-2 liitrit rohkem, siis sama tuleks eeldada ka pakutava toote või teenuse omahinna arvutamisel.

Üks suurimaid vigu müügihinna kujundamisel, mida konsultandina jälle ja jälle kuulen, on seotud turule sisenemisega. Hästi levinud strateegia on turule siseneda konkurentidega võrreldes sama või soodsama hinnaga isegi juhul, kui see äriliselt tasuv ei ole. Lootus on hinda pärast jätkusuutlikuse saavutamist vaikselt tõstma hakata kuni „õige“ hind välja kujuneb. Olen nõus hiljuti kuuldud tõdemusega ühe Eesti keskmisest kallima hinnaklassiga ehtekunstniku poolt, kes ütles, et hinda pärast turule tulemist tõsta on väga keeruline ja nii edasimüüja kui ka tarbija on selliste muutuste suhtes väga tundlik.

„9 korda arvuta, 1 kord hinnasta“

Viga, mida sa ei taha teha #3: keskpärasuse kartus

Kui oled inimene, kellel läheb sobiva fondi valimiseks rohkem aega kui kirja enda kirjutamiseks, siis mul on halbu uudiseid. Ettevõtlusega alustamine ei soosi täiuslikkust. Ettevõtlus ei soosi inimesi, kes tahavad tulla turule täiusliku toote või teenusega kohe esimesest päevast. Peamiseks põhjuseks on tõsiasi, et täiusliku toote või teenuse loomine võtab kaua aega ning terve selle aja jooksul ei ole klientidel võimalik toodet või teenust kasutada ning selle eest ka maksta. Ettevõtluse alustamisel on keskpärasus ja kiire töötav lahendus vooruseks, mis võimaldab toote/teenuse arendamiseks kasutada päris klientide päris tagasisidet.

lean

Viga, mida sa ei taha teha 4#: tehnoloogia umbusaldamine

Tehnoloogia ja infoühiskonna areng on peamisteks põhjusteks, miks ettevõtluse käivitamine ja edukas arendamine on lihtsam kui kunagi varem. Kindlasti on võimalusel mistahes ajahetkel ja kohas tööd teha ka oma pahupool, kuid tehnoloogia enda huvides ära kasutamine on oskus nagu iga teine ja selle omandamine võtab aega.

Mobiiltelefon ja arvuti ei ole kohad kust kokku hoida, kui tegemist on peamiste töö tegemise vahenditega. Mida mugavama töökeskkonna suudad endale luua, seda suurem on ka töötamise efektiivsus, mis väljendub lõpuks ka ajalises ja rahalises võidus.

Kõigil meist ei peagi olema huvi tehnika ja infotehnoloogia vastu, kuid alustav ettevõtja peab suutma nendes valdkondades orienteeruda. See on sama oluline kui omada baasteadmisi raamatupidamisest või seadusandlikust ärikeskkonnast. Ettevõtja ei pea oskama SEO kampaaniat seadistada või uudiskirja koostada, aga vajalik on oskus orienteeruda erinevate võimaluste vahel, et neid äritegevuse arendamiseks ära kasutada.

Viga, mida sa ei taha teha 5#: odav turundus

Mingist kindlast hetkest hakkas levima uskumus, et turundus on lihtne – tuleb teha sotsiaalmeedia konto, jagamismäng ja vajadusel teine veel. Kõik, kes on päriselt turundusega tegelenud, teavad, et sotsiaalmeedia ei ole tasuta. Põhjalikult ja hästi tehes nõuab sisuturundus ja sotsiaalmeedia kontode haldamine tohutult aega ja pühendumist. Aeg teadupärast võrdub ettevõtluses rahaga ning on väga piiratud ressurss.

Töötades alustavate ettevõtetega kogen pidevalt, et alahinnatakse turunduseelarve suurust ning turundustegevuste elluviimiseks kuluvat aega. Sobiv turundusstrateegia sõltub suuresti tegevusvaldkonnast ja sellest, kes on ettevõtte sihtgrupp. Igal alustaval ettevõtjal ei olegi valdkonnast tulenevalt vaja otsingumootori sõbralikku ja nutiseadmete jaoks skaleeruvat veebilehte. Samal ajal on keskmisest kõrgema hinnaklassi toodet keeruline, kui mitte võimatu müüa, kui ettevõtte enda kuvand on odav ja kodukootud.

Oluline on enne äritegevuse käivitamist selgelt aru saada, kes on ettevõtte sihtgrupp ja kuidas nendeni läbi turundusstrateegia jõuda. Sealt edasi on võimalik alustada turunduseelarve koostamise ja õigete reklaamikanalite leidmisega.

Priit Patrael / Toetuste konsultant / +372 56960171 / priit@liftoff.ee

Messid – Kas raisatud raha või võti ekspordiks?

6. November, 2016

Tänases ettevõtlusruumis on messidest saanud omamoodi religioon – üks osa usub, teised mitte.  Ühed on veendunud, et messid kui tööstusharu ei kao kuhugi, ning teiste arvates on tegemist kalli ja… Loe edasi »

Starditoetuse tingimused on nüüd leebemad

12. May, 2019

Starditoetus kolis EASi alt minema Alustasime projektikirjutamise 2012 aasta lõpus, eelmisel EU toetusperioodil. Siis oli starditoetuse suurus 5000 eurot, kuid eraldi oli ka suurem arengutoetus, kuni 32 000 eurot. Praegune… Loe edasi »